ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Cilantro nutritie integrativa si health coaching
Cilantro » Blog » Sanatate si echilibru » Motivația ta pentru slăbit : ce este, de ce e atat de importantă și cum o obţii?

Motivația ta pentru slăbit : ce este, de ce e atat de importantă și cum o obţii?

Din cauza numărului tot mai mare de persoane care se confruntă cu o creștere ponderală (i.e.: la nivel mondial vorbim deja de o epidemie a obezităţii), a crescut considerabil nivelul de interes al populaţiei generale în ceea ce privește optimizarea stilul de viață. Ca urmare, se impune o discuţie si asupra rolului pivotal al motivației în procesul de reducere şi/sau menținere a greutății unei persoane.

 În prezent, consilierea nutrițională reprezintă o modalitate eficientă și din ce în ce mai căutată de persoanele care se confruntă cu diverse probleme de sănătate, care îsi doresc o schimbare pozitivă a aspectului fizic sau cele care sunt preocupate de strategiile antiageing. În calitate de client al Cilantro.ro, beneficiezi de educaţie nutriţitională, planuri alimentare, coaching motivaţional, informații în tot ceea ce cuprinde nutriția integrativă și  soluţii pentru ca stilul de viață pe care te ajut să ţi-l construieşti, să fie unul permanent.

Cuprins:

Motivația pentru slăbit – esențială în reducerea și menținerea greutății.

Motivația pentru slăbit – importanța pe care o are pentru sănătatea doamnelor/domnişoarelor.

Cum să-ți găsești (sau contruiesti 🙂 ) motivația pentru a slăbi?

Ce avantaje există dacă ai si îţi menţii motivaţia?

Motivația pentru slăbit – esențială în reducerea și menținerea greutății.

Există numeroase motive care determină creşterea în greutate a unei persoane. Spre exemplu, potrivit autorilor lucrării „The association between short sleep duration and weight gain is dependent on disinhibited eating behaviour in adults”, publicată în anul 2011, persoanele care au un somn cu o durată scurtă și o alimentație incorectă sunt mai predispuse să ia în greutate și să se confrunte cu creşterea circumferinței abdominale (i.e.: ceea ce în timp s-a dovedit că determină instalarea bolilor cronice: diabet de tip 2, boli cardiovasculare, etc).

Dacă dorești să reduci sau să îți menții greutatea, ai nevoie de ajutorul unui specialist care să te ghideze într-un mod profesionist și eficient în călătoria pe care urmează să o parcurgi. Specialistul te poate ajuta să îţi îmbunătăţesti calitatea si arhitectura somnului, ceea ce în perspectivă îţi asigură un nivel superior de energie vitală. Aceasta din urmă va antrena mai departe creşterea nivelului tău de motivaţie în privinţa schimbării stilului de viaţă.

Cum a fost definită ştiinţific motivația?

De-a lungul timpului, numeroși autori au adus în discuție în lucrările lor conceptul de motivație, fiecare descriindu-l în maniera proprie. Unul dintre aceștia este Vroom, care în anul 1964 a explicat, în una dintre lucrările sale, faptul că motivația poate fi definită ca o variabilă intraindividuală și interindividuală, datorată capacității individului de a depăși cerințele primite din exterior care constrâng sau forțează realizarea unei acțiuni. Această definiție a fost preluată de Ruth Kanfer în lucrarea sa intitulată „Motivation Theory and Industrial and Organizational Psychology”.

Ce forme îmbracă până la urmă această motivație?

Conceptul de motivație a fost dezbătut de numeroși cercetători, fiind asociat cu diverse arii de activitate, cum ar fi locul de muncă, sistemul educațional, nutriția, activitatea fizică, iar lista poate continua. Unul dintre aceștia este Kelli Burton, care a menționat în una dintre lucrările lui faptul că există patru tipuri de motivație, acestea fiind descrise și exemplificate în continuare, după cum urmează:

Motivația extrinsecă

Aceasta apare datorită unor factori externi, iar acțiunile se realizează ca urmare a sarcinilor primite. Obținerea unei recompense tangibile sau evitarea unei pedepse reprezintă câteva exemple în acest sens.

Motivația intrinsecă

Are la bază motivele interne ale unei persoane, iar acțiunile se realizează pentru autosatisfacție. Recompensa este însăși acțiunea în sine și nu este nevoie de niciun fel de factor extern care să îndemne la un anumit comportament.

Motivația introiectată

Această formă de motivație, la fel ca cea intrinsecă, este una interioară și vine de la sine. Însă, dacă acțiunea nu este realizată, persoană în cauza va simți o stare de vinovăție. Driver-ul principal al subiectului este acela de a nu simți această stare negativă.

Motivația identificată

Cel mai bun exemplu pentru acest tip de motivație este îndeplinirea unei sarcini pentru că se dorește a fi realizată. Principala dorință a subiectului în cazul acesta este aceea de a se autoidentifica cu scopul acestei sarcini/obiect. Acest tip de motivaţie este optim în demersul de scadere ponderală.

Autoarele lucrării „The effect of a motivational intervention on weight loss is moderated by level of baseline controlled motivation” au menţionat şi alte două tipuri de motivație. Acestea fac parte din Teoria autodeterminării și au fost împărţite după cum urmează:

Autonomă

Aceasta cuprinde motivele interne sau personale ale schimbării unei persoane.

Controlată

Reprezintă măsura în care o persoană simte presiuni din exterior pentru a se schimba și este similară cu motivația extrinsecă.

Cum şi cât ajută motivaţia în procesul de scădere ponderală?

Motivația se află în strânsă legătură cu procesul de slăbire sau menținere a numărului de kilograme, întrucât, fără motivația de a slăbi, șansele de a atinge obiectivele stabilite la începutul proiectului tău scad, din păcate. Aceasta se întâmplă mai ales dacă nu există o persoană specializată în domeniu care să te susţină când ai nevoie.

În lucrarea „Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being”, autorul a precizat faptul că există câteva cercetări ce subliniază ideea că motivația autonomă este asociată cu o activitate fizică mai intensă și cu un consum mai mare de fructe și legume.

Kelli Burton aduce în discuție şi cercetările facute de Ryan și Edward din lucrarea intitulată „Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directionscare”, lucrare în care s-au studiat aspectele legate de cauzalitatea lipsei de motivare. Acest concept cuprinde comportamentul unui individ lipsit de intenționalitate și de sentimentul de cauzalitate pe plan personal. A reieşit că cele mai frecvente 3 motive pentru lipsa/pierderea pe parcurs a motivaţiei sunt urmare a faptului că subiectul:

  • Nu apreciază sarcina pe care trebuie să o realizeze. În nutriţie, acesta este cazul clienţilor/pacienţilor „mandataţi”, care vin la specialist trimişi de altcineva (i.e.:membru al familiei de cele mai multe ori). Ca atare, nivelul intrinsec de motivaţie al clientului e foarte scazut, ceea ce în final impacteaza negativ reuşita demersului de scădere ponderală.
  • Nu consideră că este instruit sau informat în mod adecvat pentru a realiza o sarcină. Din nou, în domeniul particular al nutriţiei, poate fi cazul unui specialist care nu explică suficient clientului/pacientului noţiunile fundamentale de educaţie nutritională. În consecinţă, acesta nu se familiarizează cu pilonii/conceptele pe care e construit planul si ulterior, dupa încheierea colaborarii cu specialistul, va reveni la greutatea iniţială. Aceasta pentru ca nu a încorporat informaţiile necesare susţinerii noului stilul de viaţă.
  • Se gândește că nu poate atinge un anumit rezultat în urma realizării unei acțiuni specifice. Este cazul clienţilor/pacienţilor care au încercat singuri(sau cu ajutorul unui specialist nepotrivit) să slăbeasca, fără succes.

În situația în care nu există „a guide on the side”, o persoană specializată în nutriție integrativă și health coaching care să te ajute cu informații, cu un plan alimentar, dar și cu alte aspecte pe care ai nevoie să le știi în procesul de slăbire, respectiv menținere a greutății, șansele de a-ţi pierde motivaţia pe parcursul procesului de schimbare sunt mult mai ridicate.

Motivația pentru slăbit – importanța pe care o are pentru sănătatea doamnelor/domnişoarelor.

Aşa cum se cunoaşte deja, stresul ( sau mai bine spus distressul) este o reacție a organismului frecvent întâlnită în rândul oamenilor, indiferent de gen și vârstă, care poate afecta în mod negativ sănătatea lor mintală și le poate perturba activitățile de zi cu zi. Într-un studiu realizat în anul 2017, despre care se vorbește pe larg în lucrarea intitulată „Motivation and obstacles for weight management among young women – a qualitative study with a public health focus – the Tromsø study: Fit Futures”, grupul de participanți a fost format din persoane tinere de gen feminin atât supraponderale, cât și normoponderale. Acestea au afirmat faptul că stresul provocat de cerinţele școlii este un factor negativ care le împiedică să își îmbunătățească stilul de viață. La finalul cercetării, autoarele au constatat faptul că anumite strategii cum ar fi educația pentru sănătate joacă un rol extrem de important în atingerea obiectivelor individuale legate de health, determinând creşterea controlului persoanei asupra stilului propriu de viață, consecinţa directă a acestui lucru fiind îmbunătăţirea stării de sănatate.

Cât de importantă este motivaţia?

În lucrarea denumită „The motivation and opportunities for weight loss related to the everyday life of people with obesity: A qualitative analysis within the DO:IT study”, există un studiu la care autoarele au investigat trigger-ii motivaţiei persoanelor supraponderale sau obeze în procesul pierderii în greutate:

1. Cauza problemelor de sănătate pe care le au

2. Dorinţa a se simți mai bine în corpul lor.

Pentru ca obiectivele lor să fie realizabile, participanții studiului au fost nevoiți să își schimbe stilul de viață, mai precis să își creeze anumite obiceiuri și să își (re)structureze activitățile din viața de zi cu zi. De asemenea, la finalul studiului, s-a constatat faptul că specialiştii în nutriţie/coaching/psihonutriţie joacă un rol esențial în asistarea persoanelor cu exces ponderal pentru obiectivul de îmbunatăţire a stării de sănătate şi a stilului de viaţă.

În ce situaţii este extrem de utilă motivaţia?

Motivația de a slăbi este importantă pentru orice persoană care își dorește să facă o schimbare pozitivă legata de stilul de viață, starea de sănătate și aspectul fizic. În același timp, e esențial să știi cum să-ţi alegi specialistul care să-ţi catalizeze motivaţia de a slăbi,

să-ti explice faptul că pe parcursul procesului de scădere ponderală poţi „traversa” mai multe tipuri de motivaţie şi în final, ce e poate cel mai important, îţi poate elicita nivelul de motivaţie exact atunci când ai nevoie.

Programul de optimizare a starii de sănătate al Cilantro include toţi pilonii (menţionati mai sus) pe care se construieşte noul tău stil de viaţă  si se adresează în special persoanelor care se confruntă cu probleme de sănătate, cum ar fi:

  • Creștere ponderală sistematică;
  • Oboseală cronică;
  • Simptome specifice perimenopauzei si menopauzei
  • Scăderea tonusului muscular;
  • Constipație;
  • Dezechilibre din aportul alimentar;
  • Hiposomnie/Calitate scăzută a somnului;
  • Motivație scăzută pentru mișcare.

Abordarea nevoilor clientului este una integrativă, multimodală, care are ca principal obiectiv îmbunătățirea stării de sănătate pe termen lung. Programul este conceput în urma evaluării complete a clientului, pe baza folosirii maimultor instrumente, cum ar fi:

  • Evaluare nutrițională;
  • Anamneza nutrițională;
  • Chestionare de sănătate;
  • Interviu motivațional

În urma acestor variabile cunoscute, vei fi insotit printr-un program de nutritie şi stil de viață personalizat.

Cum să-ți găsești (sau contruiesti 🙂 ) motivația pentru a slăbi?

În articolul „In their own words: Topic analysis of the motivations and strategies of over 6,000 long-term weight-loss maintainers” este descris un studiu care a avut următorul obiectiv: identificarea temelor majore cu care se confruntă participanții la studiu în ceea ce privește pierderea în greutate consolidată pe termen lung. În urma studiului efectuat, rezultatele obținute au dovedit faptul că factorii declanșatori pentru pierderea în greutatea a participanților sunt următorii:

  • Starea de sănătate;
  • Aspectul fizic;
  • Mobilitatea;
  • Solicitările sociale;
  • (Pur şi simplu) nevoia de o schimbare

Din perspectiva temporala, motivațiile pentru slăbit în rândul oamenilor sunt de două tipuri, mai precis:

  • Trecut: Experiențele legate de starea de sănătate și supragreutatea;
  • Prezent si viitor: Îngrijorările în legătură cu aspectul fizic si impactul social

Pentru ca persoanele cu diverse afecțiuni de sănătate să poată reuși să slăbească un anumit număr de kilograme, în lucrarea menționată în rândurile de mai sus, s-au acordat două sfaturi importante, mai precis:

  • Perseverența în fața obstacolelor;
  • Consecvenţa

În lucrarea „Motivation Theory and Industrial and Organizational Psychology”, autorul Ruth Kanfer a afirmat că variabilele dependente din cercetările despre motivație sunt:

  • Direcția comportamentului;
  • Intensitatea acțiunii, care implică efortul cognitiv sau forța fizică de acțiune;
  • Persistența comportamentelor specifice direcției de-a lungul timpului.

Ce avantaje există dacă ai şi îţi menţii motivaţia?

Tot în articolul „In their own words: Topic analysis of the motivations and strategies of over 6,000 long-term weight-loss maintainers”, la finalul studiului, persoanele care au realizat cercetarea, au ajuns la concluzia că o persoană care a slăbit asistată de un profesionist, se bucură de numeroase avantaje. Îmbunătățirile au existat pe mai multe planuri, mai precis în ceea ce privește:

  • Stima de sine;
  • Eficienţa realizării exercițiilor fizice si evitarea disconfortului postantrenament ;
  • Mobilitatea;
  • Aspectul fizic;
  • Starea de sănatate;
  • Gândirea pozitivă

În concluzie, de-a lungul timpului, numeroși autori precum Vroom, Burton, dar și alții, au inclus în lucrările lor conceptul de motivație și tipurile ei. Motivația autonomă s-a dovedit a avea corelaţie înaltă cu un stil de viață mai sănătos, care implică activitate fizică regulată și consum mai mare de fructe și legume.

În programul conceput de Cilantro, clientul, pe lângă referințele documentate si de către specialiști in domenii conexe nutriţiei (psihoterapie, mișcare fizică, kinetoterapeuți, etc)  vei avea parte de coaching profesionist, ceea ce înseamnă că vei fi ajutat să îţi atingi obiectivele, cu susţinerea continuă a motivației pentru slăbit. În plus, dupa atingerea obiectivelor, există posibilitatea colaborării în continuare pentru 12 luni, pentru monitorizarea şi consolidarea rezultatelor. Iar în final, pentru că vei şti să-ţi susţii motivaţia si vei avea noţiuni fundamentale de nutriţie deprinse în şedinţele de educaţie nutriţională, misiunea ta va fi mult mai ușoară.

Sursă foto: Pexels.com

Referințe:

  1. Association between Short Sleep Duration and Weight Gain Is Dependent on Disinhibited Eating Behavior in Adults | SLEEP | Oxford Academic (oup.com)
  2. Motivation and obstacles for weight management among young women – a qualitative study with a public health focus – the Tromsø study: Fit Futures | BMC Public Health | Full Text (biomedcentral.com)
  3. a_study_of_motivation-_how_to_get_your_employees_moving-with-cover-page-v2.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net)
  4. The effect of a motivational intervention on weight loss is moderated by level of baseline controlled motivation | International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity | Full Text (biomedcentral.com)
  5. The motivation and opportunities for weight loss related to the everyday life of people with obesity: A qualitative analysis within the DO:IT study: Scandinavian Journal of Occupational Therapy: Vol 28, No 6 (tandfonline.com)
  6. Kanfer_Motivation_Theory_in_Handbook_Indus_Orgl_Psych.pdf (mit.edu)
  7. In their own words: Topic analysis of the motivations and strategies of over 6,000 long‐term weight‐loss maintainers – Phelan – 2022 – Obesity – Wiley Online Library
Cilantro nutritie integrativa
Despre mine Programari Intrebari frecvente Contact
Prima pagina Nutritie Integrativa & Health Coaching Blog
Politica cookie Preferinte cookie Politica GDPR