ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent
Cilantro nutritie integrativa si health coaching
Cilantro » Blog » Nutritie » Ahuacacuahatl sau „perele crocodil”

Dacă titlul te-a facut suficient de curios cât să intri să citesti si articolul, nu-ţi mai prelungesc asteptarea si dezvălui de pe-acum că vreau să-ţi spun câteva lucruri importante despre avocado, informaţii evidence-based, ca de obicei. Numele iniţial al fructului era cel aztec, Ahuacacuahatl, fiind denumit ulterior popular în regiunile tropicale si subtropicale, „pară crocodil”, datorită (sau din cauza 🙂 ) conturului său neregulat.

Despre avocado există câteva health claim-uri importante: că e adjuvant pentru (sau dimpotrivă, frâneaza) scăderea în greutate, că ar avea efect pozitiv asupra profilului lipidic (în mod special asupra LDL), că are acţiune antiinflamatoare sau anticancerigenă.

Înainte de a vedea ce spune literatura stiinţifică despre efectele consumului si proprietăţile fructului de avocado, un pic de istorie.

Numele de avocado a fost dat de asociaţia cultivatorilor americani, care după ce au facut lobby pentru interzicerea importurilor din Mexic, au fost extrem de dezamagiti de vânzarile slabe ale fructului „domestic”. Ca de obicei, când se întâmplă astfel de lucruri în business, faci mai intâi o analiza retrospectivă, ca să stii de unde vine problema. „Vina” a căzut aparent pe denumirea produsului: nici numele aztec si nici trimiterea la crocodil nu s-a considerat a fi foarte tentant pentru consumatorul amercian, asa că Ahuacacuahatl s-a transformat rapid în avocado. Pâna la urmă, s-a dovedit că problema era de fapt „americanizarea” produsului, în sensul în care California Avocado Grower’s Exchange a construit marketing-ul pe disocierea consumului de avocado de felurile de mâncare mexicane. Cultivatorii îl marketau ca pe un produs high end, pe care îl ţii acasă (alături de alţi fraţi de-ai lui 🙂 ) într-un bol, din care îi servesti pe oaspeţii „de seamă”.

Aceastea fiind zise, lucrurile au decurs bine pentru cultivatorii americani, până în anii ’60, când au început să fie demonizate grăsimile din dietă. Ocazie cu care vânzarile au scăzut din nou până când cineva a avut ideea genială (si neasteptată, as zice) de a face reclamă la guacamole în pauza meciurilor NFL. Era prima dată când în pauzele meciurilor NFL se difuza o reclamă pentru un produs din plante de tip „whole food”.

As mai adauga doar că vânzarile de avocado au crescut de atunci continuu iar pandemia (care ne-a facut pe toţi mai „health conscious”) a determinat cresteri de vânzări în 2020 cu 12% in Europa si cu 5% in USA.

Acum despre efectele consumului de avocado:

  1. Asupra greutăţii ponderale. Un studiu finanţat de Hass Avocado Board a arătat că, consumul de avocado poate determina pierdere în greutate si scăderea incidenţei de sindrom metabolic (i.e.: obezitate, hiperglicemie, hipertrigliceridemie si hipertensiune). Contestatarii designului studiului au insistat asupra faptului că respondenţii nu au fost chestionaţi asupra dietei lor în ansablu si în dinamică, subliniind ideea că rezultatul ar putea fi influenţat si de consumul altor alimente bogate în fitonutrienţi. Ca urmare, se reclama faptul că, cei care consumau avocado aveau oricum o dietă mai bogată în plante decât consumatorul mediu, deci efectele pozitive asupra markerilor inflamatori, glicemiei, profilului lipidic, etc , se datorau dietei în ansamblu si nu exclusiv consumului de avocado.
  2. Asupra profilului lipidic. Un studiu recent, randomizat, publicat în 2019 de specialistii de la Pennsylvania State University a aratat că, consumul unui avocado în fiecare zi a scazut considerabil LDL circulant, crescând în acelasi timp si nivelul seric de luteină.
  3. Asupra nivelului de inflamaţie din corp. Rezultatele studiului făcut de UCLA Center for Human Nutrition au demonstrat că subiecţii care au consumat un hamburger simplu au experimentat constricţie vasculară si răspuns postprandial inflamator faţă de scenariul în care aceluiasi hamburger i se adaugau încă 68 gr avocado.
  4. Asupra tumorilor. O meta analiză publicată în 2019 a documentat rezultatele pozitive (deocamdata „in vitro”) ale avocado asupra celulelor tumorale din mai multe tipuri de cancer: sân, colon, ficat, plamâni, laringe, leucemie, esofag, oral, ovarian si de prostată.

Sper că te-am convins să (re)introduci în planul tau alimentar consumul de avocado. Dacă nu am reusit încă 🙂 , mai încerc cu un citat din Barbra Streisand: „I love things that are indescribable, like the taste of an avocado or the smell of a gardenia„.

Ramâneţi curiosi, sănătosi si optimisti!

Surse:

A Moderate-Fat Diet with One Avocado per Day Increases Plasma Antioxidants and Decreases the Oxidation of Small, Dense LDL in Adults with Overweight and Obesity: A Randomized Controlled Trial – PubMed (nih.gov)

Hass avocado modulates postprandial vascular reactivity and postprandial inflammatory responses to a hamburger meal in healthy volunteers – PubMed (nih.gov)

Ginger and avocado as nutraceuticals for obesity and its comorbidities – PubMed (nih.gov)

The Odyssey of Bioactive Compounds in Avocado (Persea americana) and Their Health Benefits (nih.gov)

Cilantro nutritie integrativa
Despre mine Programari Intrebari frecvente Contact
Prima pagina Nutritie Integrativa & Health Coaching Blog
Politica cookie Preferinte cookie Politica GDPR